Friday, July 23, 2010

Keikhlasan Berniaga

Pernah beli goreng pisang?Pernah beli cakue goreng?Pernah beli keropok lekor?Pernah beli popia goreng?Rasanya itu perkara "common" yang kita akan beli di hujung minggu atau di petang-petang hari ataupun di pasar malam mahupun di pasar tani..Err..mana-manalah...

Kami selalu memperkatakan sesuatu suami-isteri setiap kali membeli apa-apa yang di goreng. Kalau sedap, kami kata "Ikhlas, alhamdulillah. Semoga perniagaannya berkembang maju". Kalau rasa minyak hitam melekat kat dalam kerongkong waktu tengah makan, "Kurang ikhlas, semoga orang tu terbuka hatinya untuk memperbaiki kelemahan diri"

Saya pula selalu memperhatikan minyak dan jenis kuali yang digunakan untuk menggoreng. Ada tu minyak-nya hitam sekali, tak pasti samada kuali yang hitam atau minyaknya yang hitam. Entah recycle berapa kali wallahualam. Ada juga yang memakai kuali nipis yang tak sesuai langsung untuk menggoreng. Pernah juga terbaca email bahaya makan makanan bergoreng yang menggunakan minyak lebih dari 2-3 kali. At last, kami beli yang belum di goreng. Penat sedikit tapi yang penting kami guna minyak kami sendiri.


Untuk orang yang nak berniaga(peringatan untuk diri saya sendiri), selalu letakkan kedudukan anda sebagai pengguna/pembeli.Bayangkanlah sedap ke kalau apa yang anda jual, anda sebagai pembeli yang makan?





No comments:

Post a Comment